PROMOSI HARI RAYA AIDILIFITRI!!!

SEMPENA MENYAMBUT KEDATANGAN AIDILFITRI DAN MENYAMBUT BULAN RAMADHAN YANG DIRAHMATI, KAMI MENGALU-ALUKAN KESEMUA PENGGUNA KERETA PROTON UNTUK MEMBUAT PEMERIKSAAN KERETA PROTON ANDA SECARA PERCUMA (FREE INSPECTION) DI PUSAT SERVIS KAMI SEBELUM PULANG KE KAMPUNG HALAMAN TERCINTA. KEPADA PELANGGAN YANG MEMBUAT SERVIS BERKALA DAN MENGGUNAKAN SYNTIUM 800 (SEMI SYNTHETIC) BERPELUANG MENDAPAT HADIAH PERCUMA UNIVERSAL MOBILE PHONE HOLDER. JANGAN LEPASKAN PELUANG INI KERANA STOK ADLAH TERHAD. HUBUNGI KAMI DI TALIAN 03-8734 6857 / 03-8741 6845 UNTUK MEMBUAT TEMPAHAN SERVIS DAN PERTANYAAN LANJUT.


UNIVERSAL MOBILE PHONE HOLDER

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera

Pelanggan yang dihormati,

Baru-baru ini terdapat kenyataan palsu yang tersebar di media sosial menyatakan bahawa kereta model Saga FLX, Exora, Suprima S, Preve dan Iriz tidak boleh bantu mula (jump start) kerana ia akan menyebabkan kerosakan yang teruk kepada Unit Kawalan Transmisi (TCU). Proton telah menjelaskan bahawa kenyataan tersebut adalah kurang tepat dan ingin menegaskan bahawa semua kereta Proton boleh melalui tindakan bantu mula (jump start).



Walau bagaimanapun, seperti OEM yang lain, kereta-kereta Proton telah dilengkapi dengan sistem elektronik yang sensitif kepada lonjakan kuasa. Untuk memberikan jaminan kepada pemilik Proton bahawa penggunaan kabel bantu mula adalah selamat untuk menghidupkan enjin dengan mengikuti langkah-langkah yang betul, seperti yang dinyatakan dalam buku Panduan Pemilik Proton.

Langkah-langkah yang perlu diambil seperti yang dinyatakan dalam buku Panduan apabila menggunakan kabel ‘jumper’ yang disambungkan kepada bateri dari kenderaan lain, seperti:

  • Kenderaan mestilah dirapatkan supaya kabel ‘jumper‟ boleh disambungkan, tetapi pastikan kenderaan tidak menyentuh satu sama lain. Sekiranya bersentuhan, ia boleh menyebabkan sambungan bumi yang tidak diingini. 
  • Kenderaan mungkin tidak akan dapat dihidupkan dan pembumian tidak diingini boleh merosakkan sistem elektrikal. 
  • Kenderaan yang membantu mestilah mempunyai bateri 12-volt dan kapasiti (Ah) bateri tidak boleh lebih rendah berbanding bateri yang tidak boleh digunakan, ini boleh merosakkan kedua-dua kenderaan.
  • Hanya gunakan kabel ‘jumper’ dengan penyepit yang dipasang penebat. 
  • Kenderaan mestilah berada dalam keadaan “P” (PARK) untuk transmisi automatik dan “N” (NEUTRAL) untuk transmisi manual. 
  • Matikan enjin kedua-dua kenderaan. Pastikan dengan teliti akan kabel atau pakaian anda tidak tersangkut pada kipas atau tali sawat. 
  • Apabila menyambungkan kabel penggalak, jangan sambungkan positif (+) kabel ke negatif (-) terminal atau ia akan menyebabkan percikan api dan bateri boleh meletup. 
  • Kabel ‘jumper’ negatif (hitam) tidak boleh dikapitkan ke saluran bahan api dengan sarung logam atau ke penapis bahan api atau garisan brek kerana ini boleh menyebabkan kebakaran. 
  • Hidupkan enjin kenderaan yang mempunyai bateri penggalak, biarkan enjin hidup untuk beberapa minit dan kemudian hidupkan enjin kenderaan yang terjejas. 
  • Selepas enjin dihidupkan, buka sambungan kabel mengikut urutan terbalik. 
Untuk panduan yang lebih terperinci, pemilik kereta Proton dinasihatkan untuk merujuk kepada buku panduan kenderaan mereka sebelum melakukan apa-apa bantu mula kecemasan kepada bateri atau hubungi mana-mana cawangan pusat servis Proton.


(Sumber: http://www.autofreaks.com/,2016)

PROTON Holdings Berhad MEMANGGIL SEMULA model Proton INSPIRA dan Proton EXORA CPS 1.6.

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Pelanggan yang dihormati,

Berikutan panggilan semula global yang dilakukan oleh Mitsubishi Motors Corporation (MMC) berhubung suis indikator sebelah kanan yang tidak berfungsi pada Mitsubishi Lancer, Proton turut memanggil semula Proton Inspira yang diasaskan dari sedan segmen-C yang sama untuk memperbaiki kerosakan yang serupa.

Panggilan semula tersebut melibatkan sejumlah 20,330 unit Proton Inspira yang diproduksi antara 2010 hingga 2014.


1. Mengapakah PROTON menjalankan Kempen ‘Safety Recall’ ini?
Sebagai susulan dari pengumuman “Safety Recall’ dari pihak MMC, PROTON perlu untuk memberitahu pelanggan yang terlibat tentang potensi kegagalan suis lampu/signal setelah berulang-kali dikendalikan dalam tempoh masa tertentu. Oleh itu, ini adalah satu langkah pencegahan untuk mengelakkan kegagalan sambungan terminal pada suis lampu/signal disebabkan oleh geseran berlebihan diantara sambungan terminal tersebut.



2. Apakah punca kepada masalah ini?

Punca masalah ini adalah disebabkan oleh ketegaran yang tidak mencukupi daripada bahagian di mana suis ini dipasang. Dalam tempoh masa yang tertentu, terminal penyambung boleh menjadi haus dan seterusnya menghasilkan debu oksida. Debu oksida ini akan menyebabkan kegagalan hubungan antara penyambung terminal. Dalam keadaan lebih buruk, semua lampu pada kenderaan tidak dapat berfungsi dengan baik. Tanda berkualiti kritikal yang telah dikenal pasti oleh MMC Jepun adalah terminal suis lampu/signal dan suis ‘wiper /’washer’. Oleh itu, ini adalah satu langkah pencegahan untuk memastikan fungsi yang berterusanan pada suis lampu/signal dan suis ‘wiper /’washer’ .

3. Apakah langkah pembaikan yang akan dilakukan oleh PROTON berkenaan perkara ini?



PROTON akan menjalankan langkah pencegahan untuk menambahbaik suis lampu/signal dan suis ‘wiper’/’washer’ pada semua kenderaan Inspira yang terlibat merujuk kepada MMC Technical Info Instruction.Kedua-dua suis ini akan ditambah baik dengan menambah elektronik gris pada sambungan terminal tersebut.

_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+_+

Dalam masa yang sama, Proton turut memanggil semula sekitar 90,000 unit Exora CPS 1.6 yang diproduksi dari 2009 hingga 2015. Proton memanggil semula unit-unit Exora tersebut untuk dilakukan pemeriksaan pada bahagian sistem penghantaran bahan api.

1. Mengapakah PROTON menjalankan Kempen ‘Safety Recall’ ini?

Sebagai pengilang yang bertanggungjawab, PROTON perlu memberitahu para pelanggan tentang kebarangkalian komponen ‘Pipe Assy Main’ bergeser di antara komponen ‘Air Duct’, komponen ‘Throttle Body’ atau ‘Alternator Harness’. Pemberitahuan ini adalah langkah pencegahan untuk mengelakkan kemerosotan kualiti komponen ‘Pipe Assy Main’ yang boleh mengundang kepada kebocoran bahan api.

2. Apakah punca kepada masalah ini?
Punca kepada masalah ini disebabkan oleh jarak renggang yang tidak mencukupi antara komponen ‘Pipe Assy Main’ dengan komponen yang berdekatan. Dalam keadaan yang lebih buruk, permukaan komponen ‘Pipe Assy Main’ boleh berlubang dan mengalami kebocoran bahan api. Dua poin kualiti yang kritikal telah dikenalpasti sebagai punca utama:


i. Poin A – Komponen ‘Pipe Assy Main’ tersepit di antara komponen ‘Air Duct’ dan     
komponen ‘Throttle Body’.

ii. Poin B – Komponen ‘Alternator Harness (corrugated tube)’ kendur dan 

menyentuh komponen ‘Pipe Assy Main’. 



3. Apakah langkah pembaikan yang akan dilakukan oleh PROTON berkenaan perkara ini?
PROTON akan menukarkan komponen ‘Pipe Assy Main’ dengan yang baharu pada semua kenderaan yang terlibat beserta susun atur yang telah diperbetul. Jarak renggang di antara komponen ‘Pipe Assy Main’ dan komponen yang berdekatan juga akan dipastikan supaya tidak bersentuh untuk mengelakkan daripada terjadinya geseran. Semua kenderaan Exora CPS yang dikeluarkan selepas September 2015 adalah tidak terlibat dengan kempen ini.

SILA KE PUSAT SERVIS KAMI ATAU HUBUNGI KAMI DI TALIAN 03-87346862 / 03-87346857 UNTUK MEMBUAT TEMUJANJI BAGI PENUKARAN ALAT GANTI TERSEBUT SERTA MEMBOLEHKAN KERJA-KERJA PENAMBAHBAIKAN DILAKUKAN.

UNTUK MAKLUMAN PELANGGAN, ALAT GANTI TERSEBUT AKAN SAMPAI KEPADA KAMI SECARA BERPERINGKAT, SILA TINGGALKAN MAKLUMAT LENGKAP ANDA KEPADA KAMI DAN KAMI AKAN MENGHUBUNGI ANDA SETELAH GILIRAN ANDA TIBA. TIADA CAJ AKAN DIKENAKAN KEPADA PELANGGAN.

" FIRST COME, FIRST SERVE "
MAKLUMAN KEPADA PELANGGAN YANG DIHORMATI.
WAKTU OPERASI KAMI SEPANJANG BULAN RAMADHAN ADALAH DARI JAM.
8.00 PAGI SEHINGGA 5.00 PETANG.
HARAP MAKLUM.

SELAMAT BERPUASA DI BULAN YANG MULIA INI DARI KAMI.

EMERALD TECHNIC SDN. BHD.